Was u toevallig bij ons in Isala op 3 november 2016? En heeft
u een woord gekregen van de vloeibare woordenwinkel in de hal? Kreeg u een goed
advies van de culturele boekenapotheek? Heeft u genoten van één van de lekkere
kleine hapjes of drankjes van onze cateraar Vermaat? Stond u even stil bij de
projecttafel van Stadkamer (bibliotheek Zwolle) of van de bibliotheek Meppel?
Was u ook verrast door een warm welkom bij de ingang door studenten van Deltion?
En toen u wegging, kreeg u ook zo’n leuk boekje (met dank aan Waanders)? Of heeft
u, als u op de verpleegafdeling lag, ’s morgens de Stentor of het Drents Nieuws
gekregen? En een placemat met woordpuzzel (vandaag maken
we een groot huis klein) en een boekje?
Of dacht u; wat is dit allemaal? Wat zijn ze aan het doen?
Het is toch zeker een ziekenhuis? Zit ik hier wel goed? Is dit Isala? We kunnen
bevestigen: ook dit is Isala.
Isala heeft gastvrijheid
hoog in het vaandel staan. Natuurlijk geldt dat voor alle dagen van het jaar.
Op donderdag 3 november 2016 hebben we hier extra aandacht aangegeven door
patiënten, bezoekers én medewerkers in het zonnetje te zetten.
Een korte terugblik
Al voor het betrekken van de
nieuwbouw is er nagedacht over wat zo’n nieuwe omgeving aan
verwachtingen met zich meebracht. Teams zijn daarop getraind in wat ‘met hart
en ziel’ werken betekent voor de afdeling. Met de deelname aan ‘Gastvrijheidszorg
met Sterren’ ontstond een nieuwe dimensie, namelijk ermee naar buiten
treden. We besloten om één dag per jaar gastvrijheid extra zichtbaar te maken
voor patiënten, bezoekers en medewerkers. In het eerste jaar legden we een rode
loper uit voor iedereen die het ziekenhuis binnenkwam. Dit stuitte op vragen
over veiligheid. En dan de ballonnenboog bij de ingang. Dat kwam voor een
ziekenhuis uiteindelijk toch teveel feestelijk over. Zo maak je met elkaar
goedbedoelde keuzes. Keuzes die leiden tot wisselende reacties waarna je aanpassingen
doet.
Thema van de dag
Onze dag van Gastvrijheid in 2015 was gevuld met muziek, wat
lekkers en bij afscheid kregen onze bezoekers een witte bloem mee. Een witte
bloem van hoop. Maar er was die dag geen rode draad, geen thema. Dit jaar
besloten we een thema te kiezen wat past bij Gastvrijheid. Met een knipoog is
gekeken naar Bernhoven:
‘mensen beter maken kan op veel meer manieren dan zorg leveren alleen’. Vertaald
naar Isala voor de dag van Gastvrijheid 2016:
‘Werken aan taal is werken aan gezondheid’. Onderlegger werd daarbij de
campagne “Kunt
u dat even uitleggen?” voor laaggeletterden in Zwolle. Rondom dit thema
zijn vervolgens allerlei activiteiten georganiseerd, zowel centraal als door de
ambassadeurs van Gastvrijheid op de afdelingen. Voor de medewerkers werden er
korte workshops aangeboden. Stadkamer (Bibliotheek Zwolle), Taalpunt Zwolle en
Deltion hadden een belangrijke, onbezoldigde, rol deze dag. Ook op de andere
locaties zoals in Meppel is hieraan vormgegeven door Taalpunt Drenthe, Bibliotheek
Meppel en Drenthe college.
Iets blijvends?
In 2015 hadden we een doorlooptijd van vijf weken om onze
eerste dag van Gastvrijheid te organiseren. Ondanks een bijzondere belevenis
bleef daarna iets achter van: is dit het nu? Dit jaar hebben we gezorgd voor
een blijvende herinnering waarmee de dag van Gastvrijheid niet stopt op de dag
zelf en ook onze patiënten, bezoekers en medewerkers hier structureel effect van
kunnen hebben. Dit past ook beter bij de 6
sleutels van Gastvrijheid. Tenslotte zorgt werken aan de 6 sleutels voor
structurele borging. Deze herinnering bestaat uit een 17-tal ‘free libraries’
verspreid over het ziekenhuis in Zwolle en Meppel en de buitenlocaties.
Daarnaast kunnen patiënten binnenkort luisterboeken gebruiken. Hiermee ontstaat
een aanvulling op de gewaardeerde boekenservice van de vrijwilligers en zijn er
ook boeken beschikbaar op de poli’s. Voor de medewerkers nemen we de workshop
over laaggeletterdheid, die gegeven is tijdens de tentoonstelling, structureel
op in het programma van onze Academie. We starten een themagroep met
ambassadeurs om Isala verder te helpen ontwikkelen om te gaan met
laaggeletterdheid. In deze themagroep zijn ook de stichting ‘Lezen en
Schrijven’ en Taalpunt vertegenwoordigd.
Zichtbaar maken
Intensief bezig zijn met Gastvrijheid is één; minstens zo
belangrijk is het om dit ook aan de buitenwereld te laten zien. Onze patiënten
en bezoekers willen weten wat ze bij ons kunnen verwachten. ‘Daarom hebben we
de Dag van de Gastvrijheid in het leven geroepen. Met een speciale invulling
rond een thema kunnen we één keer in het jaar zichtbaar maken hoe wij
gastvrijheid binnen ons ziekenhuis toepassen en wat de mogelijkheden zijn.’
Met zichtbaarheid komt ook het tegengeluid. ’Overbodig’, ‘we
zijn altijd gastvrij’ en ‘moeten we daar ons geld aanbesteden, geef liever een
paar handen aan bed erbij’ zijn reacties die we hoorden. Daaruit blijkt temeer
dat we nog niet klaar zijn met de ontwikkeling van Gastvrijheid. Het besef voor
de noodzaak hiervan - het aansluiten bij de patiëntbehoefte – is binnen Isala
nog niet overal even duidelijk. Werk aan de winkel voor onze ambassadeurs en de
themagroep. We gaan in 2017 alle afdelingen langs, maar daar volgt in een
volgende blog meer over.
En de volgende dag van gastvrijheid?
In 2017 gaan we opnieuw een dag van gastvrijheid
organiseren. We leren van de evaluaties van de afgelopen jaren en betrekken al
vroeg in het jaar onze ambassadeurs en medewerkers hierbij, zodat deze dag
steeds meer van henzelf wordt. En het thema wordt……