maandag 9 januari 2017

Dag van Gastvrijheid

Was u toevallig bij ons in Isala op 3 november 2016? En heeft u een woord gekregen van de vloeibare woordenwinkel in de hal? Kreeg u een goed advies van de culturele boekenapotheek? Heeft u genoten van één van de lekkere kleine hapjes of drankjes van onze cateraar Vermaat? Stond u even stil bij de projecttafel van Stadkamer (bibliotheek Zwolle) of van de bibliotheek Meppel? Was u ook verrast door een warm welkom bij de ingang door studenten van Deltion? En toen u wegging, kreeg u ook zo’n leuk boekje (met dank aan Waanders)? Of heeft u, als u op de verpleegafdeling lag, ’s morgens de Stentor of het Drents Nieuws  gekregen?  En een placemat met woordpuzzel (vandaag maken we een groot huis klein) en een boekje?
Of dacht u; wat is dit allemaal? Wat zijn ze aan het doen? Het is toch zeker een ziekenhuis? Zit ik hier wel goed? Is dit Isala? We kunnen bevestigen: ook dit is Isala.

Isala heeft gastvrijheid hoog in het vaandel staan. Natuurlijk geldt dat voor alle dagen van het jaar. Op donderdag 3 november 2016 hebben we hier extra aandacht aangegeven door patiënten, bezoekers én medewerkers in het zonnetje te zetten.

Een korte terugblik
Al voor het betrekken van de  nieuwbouw is er nagedacht over wat zo’n nieuwe omgeving aan verwachtingen met zich meebracht. Teams zijn daarop getraind in wat ‘met hart en ziel’ werken betekent voor de afdeling. Met de deelname aan  ‘Gastvrijheidszorg met Sterren’ ontstond een nieuwe dimensie, namelijk ermee naar buiten treden. We besloten om één dag per jaar gastvrijheid extra zichtbaar te maken voor patiënten, bezoekers en medewerkers. In het eerste jaar legden we een rode loper uit voor iedereen die het ziekenhuis binnenkwam. Dit stuitte op vragen over veiligheid. En dan de ballonnenboog bij de ingang. Dat kwam voor een ziekenhuis uiteindelijk toch teveel feestelijk over. Zo maak je met elkaar goedbedoelde keuzes. Keuzes die leiden tot wisselende reacties waarna je aanpassingen doet.

Thema van de dag
Onze dag van Gastvrijheid in 2015 was gevuld met muziek, wat lekkers en bij afscheid kregen onze bezoekers een witte bloem mee. Een witte bloem van hoop. Maar er was die dag geen rode draad, geen thema. Dit jaar besloten we een thema te kiezen wat past bij Gastvrijheid. Met een knipoog is gekeken naar Bernhoven: ‘mensen beter maken kan op veel meer manieren dan zorg leveren alleen’. Vertaald naar Isala voor de dag van Gastvrijheid 2016:  ‘Werken aan taal is werken aan gezondheid’. Onderlegger werd daarbij de campagne “Kunt u dat even uitleggen?” voor laaggeletterden in Zwolle. Rondom dit thema zijn vervolgens allerlei activiteiten georganiseerd, zowel centraal als door de ambassadeurs van Gastvrijheid op de afdelingen. Voor de medewerkers werden er korte workshops aangeboden. Stadkamer (Bibliotheek Zwolle), Taalpunt Zwolle en Deltion hadden een belangrijke, onbezoldigde, rol deze dag. Ook op de andere locaties zoals in Meppel is hieraan vormgegeven door Taalpunt Drenthe, Bibliotheek Meppel en Drenthe college.

Iets blijvends?
In 2015 hadden we een doorlooptijd van vijf weken om onze eerste dag van Gastvrijheid te organiseren. Ondanks een bijzondere belevenis bleef daarna iets achter van: is dit het nu? Dit jaar hebben we gezorgd voor een blijvende herinnering waarmee de dag van Gastvrijheid niet stopt op de dag zelf en ook onze patiënten, bezoekers en medewerkers hier structureel effect van kunnen hebben. Dit past ook beter bij de 6 sleutels van Gastvrijheid. Tenslotte zorgt werken aan de 6 sleutels voor structurele borging. Deze herinnering bestaat uit een 17-tal ‘free libraries’ verspreid over het ziekenhuis in Zwolle en Meppel en de buitenlocaties. Daarnaast kunnen patiënten binnenkort luisterboeken gebruiken. Hiermee ontstaat een aanvulling op de gewaardeerde boekenservice van de vrijwilligers en zijn er ook boeken beschikbaar op de poli’s. Voor de medewerkers nemen we de workshop over laaggeletterdheid, die gegeven is tijdens de tentoonstelling, structureel op in het programma van onze Academie. We starten een themagroep met ambassadeurs om Isala verder te helpen ontwikkelen om te gaan met laaggeletterdheid. In deze themagroep zijn ook de stichting ‘Lezen en Schrijven’ en Taalpunt vertegenwoordigd.

Zichtbaar maken
Intensief bezig zijn met Gastvrijheid is één; minstens zo belangrijk is het om dit ook aan de buitenwereld te laten zien. Onze patiënten en bezoekers willen weten wat ze bij ons kunnen verwachten. ‘Daarom hebben we de Dag van de Gastvrijheid in het leven geroepen. Met een speciale invulling rond een thema kunnen we één keer in het jaar zichtbaar maken hoe wij gastvrijheid binnen ons ziekenhuis toepassen en wat de mogelijkheden zijn.’
Met zichtbaarheid komt ook het tegengeluid. ’Overbodig’, ‘we zijn altijd gastvrij’ en ‘moeten we daar ons geld aanbesteden, geef liever een paar handen aan bed erbij’ zijn reacties die we hoorden. Daaruit blijkt temeer dat we nog niet klaar zijn met de ontwikkeling van Gastvrijheid. Het besef voor de noodzaak hiervan - het aansluiten bij de patiëntbehoefte – is binnen Isala nog niet overal even duidelijk. Werk aan de winkel voor onze ambassadeurs en de themagroep. We gaan in 2017 alle afdelingen langs, maar daar volgt in een volgende blog meer over.

En de volgende dag van gastvrijheid?
In 2017 gaan we opnieuw een dag van gastvrijheid organiseren. We leren van de evaluaties van de afgelopen jaren en betrekken al vroeg in het jaar onze ambassadeurs en medewerkers hierbij, zodat deze dag steeds meer van henzelf wordt. En het thema wordt……